Ventetid
ORTOKLINIK modtager langt flere henvisninger fra praktiserende læger, end vi har konsultationstider til. Derfor kan ventetid desværre ikke undgåes. Ventetiden afhænger af problemstillingen, som egen læge har beskrevet i henvisningen til os. Der er kort ventetid (dage – få uger) på kirurgi i hånd og fod, da det er vores kerneydelse. Lang ventetid (flere måneder) kan desværre forekomme ved vurdering, undersøgelse og behandling af problemer, der ikke kræver ortopædkirurgisk behandling.
Ventetiden angivet på Sundhed.dk angiver udelukkende ventetid på hånd- og fodkirurgi. Der er ikke mulighed for at give differentieret ventetid.
Kontakt derfor ORTOKLINIK for at få en konkret tidsaftale til konsultation vedrørende Deres problemstilling.
Værd at vide som patient på Orto klinik
Patientgrupper
Den offentlige sygesikring
ORTOKLINIK har overenskomst med den offentlige sygesikring. Derfor kan vi modtage patienter henvist fra egen læge til vederlagsfri konsultation og behandling. De skal blot bede Deres egen læge om at henvise Dem til undersøgelse eller behandling hos ORTOKLINIK. Herefter kan De kontakte ORTOKLINIK med henblik på aftale om tidspunkt for konsultation. Én henvisning gælder kun for undersøgelse og behandling af ét problem. En henvisning forældes efter 6 måneder og/eller gælder indtil speciallægen afslutter forløbet. Ved fortsatte problemer skal patienten genhenvises. En patient kan maksimalt tilbydes maksimalt 6 kontakter per henvisning, hvor både konsultationer, operationer, telefon- og e-mail-kontakter tælles med. Ved behov for mere end 6 kontakter, skal patienten bede egen læge om at sende en ny henvisning.
Det frie Sygehusvalg
Det udvidede frie Sygehusvalg
Privat Sundhedsforsikring
Private Patienter
Private patienter behøver ingen henvisning eller tilsagn fra læger, sygehuse eller forsikringsselskaber. Den private patient betaler selv for klinikkens ydelser. Aftale mellem Danske Regioner og Foreningen af praktiserende Speciallæger forhindrer os i at give uopfordret information om muligheden for undersøgelse og behandling af private patienter. Men De er velkommen til at kontakte ORTOKLINIK, hvis De ønsker information om mulighederne.
I henhold til aftale mellem Danske Regioner og Foreningen af praktiserende Speciallæger skal patienten være klar over, at samme undersøgelse eller behandling kan tilbydes vederlagsfrit via Den Offentlige Sygeforsikring. Derfor skal følgende dokument være læst, underskrevet og afleveret før forløbet begyndes: Erklæring for private patienter.
Udredningsgaranti
Det offentlige sundhedsvæsen er forpligtet til at have foretaget udredning af sygdom i løbet af maksimalt en måned efter egen læge har henvist patienten til sygehuset. Det betyder, at man som patient skal være blevet undersøgt og have modtaget en behandlingsplan inden for 1 måned, hvis det er fagligt muligt.
Hvis sygehuset ikke kan leve op til denne udredningsgaranti på maksimalt 1 måned, har man ret til at blive henvist til et andet sygehus eller klinik som f.eks. ORTOKLINIK.
Der er altid mulighed for at kontakte patientkontoret i Deres bopælsregion for at få yderligere information om Deres muligheder for behandling på ORTOKLINIK. Læs mere om udredningsgaranti
Kontakt klinikken
Transport til Orto klinik
Egen bil
På trods af at ORTOKLINIK er lokaliseret centralt i Aarhus er der alligevel gode tilkørselsforhold og parkeringsmuligheder tæt ved ORTOKLINIK.
Udenfor hoveddøren til klinikken er standsning tilladt. Indenfor 500 meter fra klinikken er der mere end 4 store parkeringshuse.
Taxa
På Park Allé lige overfor ORTOKLINIK er der venteplads for taxa, hvor der normalt holder 2-4 ledige taxa’er.
Tog & Bus
Patientrettigheder
Patienterstatning
Patienterstatning behandler krav om erstatning fra patienter, der er kommet til skade i både den private og offentlige del af det danske sundhedsvæsen. Det er dog et krav, at den behandlende sundhedsperson er autoriseret, hvilket er tilfældet med personalet på ORTOKLINIK.
Ansøgning om patienterstatning er ikke det samme som at klage over en sundhedsfaglig behandling.
Utilsigtede hændelser
Patientklage
Patienter kan klage, hvis man mener at opleve fejl i den sundhedsfaglige behandling eller hvis man mener, at patientrettighederne er tilsidesat.
Den sundhedsfaglig behandling dækker over undersøgelse, diagnose og behandling.
Skulle De være utilfreds med den sundhedsfaglige behandling eller føler De, at Deres patientrettigheder er blevet tilsidesat på ORTOKLINIK, vil vi meget gerne høre dette direkte fra Dem på email mu@ortoklinik.dk.
Udeblivelse
Privatlivspolitik
