Kuskefinger - Klassisk kirurgi

Dupuytrens kontraktur er udvikling af hårde strengformede fortykkelser dybt i underhuden på håndflade og fingre, som trækker fingrene ind mod hånden. Fingrene forhindres dermed i at kunne strækkes ud. Operation tilbydes ofte først, når fingrene er bøjet imellem 40-90 grader. På Ortoklinik foretages behandling med “nåle-metode” af lettere tilfælde og klassisk kirurgisk fjernelse af strengdannelsen i sværere tilfælde.

Sygdommen: Dupuytrens kontraktur (kuskefingre) skyldes ueftergivelige bindevævsdannelser dybt i håndens og fingrenes underhud. Oftest starter sygdommen som  ømme knuder i hånd-fladen, hvorfra hårde knudrede strenge strækker sig ud i fingrene. I løbet af år skrumper strengene og forhindrer dermed, at de angrebne fingre kan strækkes ud. Fingrenes bøjesener fejler ikke noget ved Dupuytrens kontraktur. Ofte rammes lillefingeren og ringfingeren først. Forekomsten af kuskefingre øges med alderen og ses hyppigere hos mænd end hos kvinder. Årsagen til Dupuytrens kontraktur er ikke kendt, men arv har en stor betydning. Sygdommen ses oftere hos patienter med stofskiftesygdom (f.eks. diabetes).

Diagnosen: Diagnosen stilles ved klinisk undersøgelse.

Non-kirurgisk behandling: Anlæggelse af skinner med fingeren i maksimal eks- tension eller kraftig udstrækning af fingeren har ingen eller muligvis skadelig effekt.

Indikation: Kirurgisk behandling er generelt ikke indiceret, før der foreligger 40 graders strækkedefekt i knoled- og/eller 30 graders strækkedefekt i finger-leddene.

Forberedelse: Hånden skal være renvasket og fri for sår. Neglene skal være korte, rene og uden neglelak. Fingerringe skal fjernes før ankomst til klinikken. Det anbefales at tage 2 stk tbl Panodil 500 mg ca 1 time inden operationen. Behandling med blodfortyndende medicin må ikke være højere end terapeutisk niveau. Ved tvivl skal egen læge foretage kontrol inden operation. Det er Deres ansvar at gøre ORTOKLINIK opmærksom på allergi overfor medicin inden behandling begyndes. Faste før operation er ikke nødvendig.

Bedøvelse: Før operationen anlægges lokalbedøvelse og eventuelt en regionalbedøvelse af hånd og underarm. Bedøvelsen virker straks efter anlæggelsen og har effekt i flere timer.

Operation: Gennem Z-formede snit over strengene på håndflade og fingre foretages delvis fjernelse af Dupuytren strengene (segmental fasciektomi), således at de dele af strengene, der låser fingrene, fjernes. Operationen afsluttes med anlæggelse af en passende bandage. Det samlede operationsforløbet vil tage ca 60 minutter.

Efterbehandling: Det er vigtigt at holde hånden i ro og opad de første 3 døgn efter operationen for at mindske hævelse og smerter. Det er også vigtigt at foretage pumpeøvelser, samt at bevæge skulder og albue. Fingrene bør bevæges fra umiddelbart efter operationen. Forbindingen kan stramme pga hævelse og skal da løsnes. Bandageskiftning foretages på ORTOKLINIK ca 2 dage efter kirurgi og stingfjernelse foretages på ORTOKLINIK ca 12 efter operation.

Forsigtighed: Bilkørsel frarådes i dagene efter operation, og mens der indtages medicin mærket med rød advarselstrekant. Undgå tunge løft i de første tre uger. Så længe der er sår på hånden, er god hygiejne nødvendig for at nedsætte risiko for infektion.

Genoptræning: Bevægeøvelser startes optimalt få dage efter operationen. Hurtig genoptræning skal forhindre stivhed, genvinde bevægelighed og genskabe styrke og funktion. Skinne (eventuelt kun om natten) kan med fordel benyttes de første 6 uger.

Sygemelding: Der skal forventes sygemelding i 2-12 uger afhængigt af indgreb og arbejdsfunktion. Det er vigtigt, at operationssår holdes rene, tørre og i ro indtil heling er opnået.

Forventet resultat: Formålet er at bedre bevægeligheden i fingrene. Selv ret udtalte kontrakturer i knoled kan ofte rettes ud, medens der i fingerleddene kan forekomme kontraktur i ledkapsel, som forhindrer fuld udstrækning. Kirurgi helbreder ikke Dupuytren. Halvtreds procent af patienterne får tilbagefald i løbet af 5 år efter operation, men kun 15% vil have behov for reoperation. Fingrene kan fortsat snurre og prikke i uger til måneder efter operationen.

Opfølgning: Sårbehandling med skift af bandage og fjernelse af sting vil normalt blive foretaget i ORTOKLINIK. Yderligere opfølgning kan aftales.

Komplikationer: Komplikationer forekommer hos ca 2% af patienterne. Infektion kan begynde ca 3 døgn efter operation med tiltagende smerte, hævelse, rødme, varme og sivning. Ved mistanke skal læge kontaktes. Blødning og blodansamling kan forekomme efter operation. Særligt hvis man får blodfortyndende medicin. Hvis bandagen gennemblødes skal læge kontaktes. Nervebeskadigelse medfører nedsat følsomhed i fingrene. Manglende heling kan forekomme. Dette ses hyppigst hos patienter med sukkersyge og dårligt blodomløb. Ca 0,5 % af alle dupuytren-patienter reagerer på kirurgi med kroniske smerter, hævelse, massiv arvævsdannelse, hurtigt recidiv af kontrakter og stivheds-fornemmelse i hånden (Årsagen er ukendt). Denne aggressive tilstand kan være meget vanskelig eller umulig at gøre bedre.

Ved problemer: Hvis der opstår problemer eller der er mistanke herom efter operationen bedes man henvende sig i klinikkens åbningstid på telefon 8612 9174. Ved akutte uopsættelige problemer kan professor Michael Ulrich altid kontaktes på telefon 5188 2306. Ellers kan egen læge eller vagtlæge kontaktes.